Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

МВР тепърва трябва да доказва, че вече не злоупотребява с данни

8 коментара
МВР тепърва трябва да доказва, че вече не злоупотребява с данни

Наскоро проведените дебати по поредните промени в ЗЕС могат да изглеждат някому като дежаву, като повторение на лош сън. Всъщност, те се оказаха важни, тъй като показаха няколко неща. Първо, че гражданското общество в лицето на неправителствени организации и медии е в състояние да настоява на правата на гражданите и на това само да определя дневния си ред. Второ, че правителството и особено традиционно затворена институция като МВР е в състояние да провежда обществен дебат и да се съобразява с аргументите, които се излагат пред него. И трето, и едната, и другата страна в дискусиите призоваваха на своя страна законодателството и опита на Европейския съюз и страните членки, което означава, че ние вече сме част от самия европейски дебат по тази, а надявам се, скоро и по други теми.

Нека само се надяваме, че след дебатите е налице истинска увереност в постигнатите резултати и няма утре да се събудим с нови предложения за промени.

В хода на дебата се разказваха и някои митове, поради което се налага припомнянето на малко факти. Мит е, че в България всичко си е течало мирно и кротко, но отведнъж пламнала разпра през 2009 г. Още в края на 90-те години изискването за създаване на интерфейс е залегнало в индивидуалната лицензия на първия мобилен оператор, а впоследствие – и на останалите. То обаче бе тайна за гражданите. От създаването на възможност за следене на електронните съобщения (без съдържанието) до законността му обаче разликата е от небето до земята.

Години наред никой в МВР не си беше давал сметка, че се засягат човешки права, че забраната за следене и записване без закон, предвидена в чл.32 от българската Конституция означава, че трябва да има закон, който да регламентира достъпа на репресивните институции до електронните съобщения. И така, прощъпулникът бе направен с оплакване от фондация "Романи Бахт" до Комисията за защита на личните данни в началото на 2007 г. за това, че служител от "Криминална полиция" е получил разпечатка от мобилния телефон на лице, което не е уличено или обвиняемо в наказателно производство.

Комисията отхвърли жалбата за незаконно предоставяне на лични данни, като прие, че полицията е изпълнявала законните си задължения, след което с помощта на "Програма Достъп до информация" (ПДИ) случаят влезе в съда. Докато се разглеждаше делото, в края на януари 2008 г. бе приета Наредба № 40, с която не само бяха задължени мобилните оператори и интернет доставчиците да запазват т.нар. трафични данни, но и бе предоставен достъп до тях за Дирекция оперативна техническа информация (ДОТИ) към МВР и службите за сигурност.

Докато последните можеха да получават информация за трафика с обикновено писмено поискване, то ДОТИ получи пряк "пасивен достъп чрез компютърен терминал", който впоследствие се прероди през 2009 г. в "интерфейс". Въпреки протестите на неправителствени организации и блогъри наредбата не бе преразгледана и затова се наложи да се подаде жалба и през декември 2008 г. Върховният административен съд отмени изцяло достъпа до данните, регламентиран с нейния чл.5. С мотивите на съдебното решение се възприеха архументите на жалбоподателя ПДИ, че са нарушени чл.32 и чл.34 от Конституцията и чл.8 от Европейската конвенция за правата на човека. Пет дни след решението "през задния вход" в парламента бяха внесени идентични с отменените текстове, този път като промяна в ЗЕС между първо и второ четене.

След разгорещени дебати предложенията бяха отхвърлени, а Народното събрание прие достъп до електронните съобщения да се осъществява само след съдебно разрешение. През април бяха отхвърлени новите предложения за връщане на стария режим на достъп, а на 29 октомври 2009 г. се внесоха нови текстове, като този път се използваше термина "интерфейс". Не е чудно следователно, че в този момент общественото доверие към темата е нула.

Съпоставката на данните през 2008 и 2009 г. показва, че по времето на прекия достъп "чрез компютърен терминал” е имало 10 пъти повече справки на МВР и службите, отколкото по времето на съдебните разрешения. От 330 000 през 2008 г. цифрата се променя на петцифрено число през 2009 г. Изводът е, че при прекия достъп намесата в личното пространство на хората е по-голяма, без никакви конкретни резултати в борбата с престъпността.

Погледът към държавите-членки на Европейския съюз показва, че и там тече разгорещен дебат. С решение от ноември 2009 г. конституционният съд на Румъния обяви за противоконституционен техния закон, въвеждащ Директива 2006/24/ЕО, която задължава държавите от ЕС да изискват пазене на трафичните данни от операторите и доставчиците. Като продължава традицията на решението на Европейския съд по правата на човека по делото Марпър с/у Обединеното кралство, този най-висш форум на северната ни съседка приема, че не може данни да се съхраняват без да има основание за това, нито е допустимо всички граждани да се третират като престъпници. Така се нарушава презумцията за невиновност / http://www.legi-internet.ro/english/jurisprudenta-it-romania/decizii-it/romanian-constitutional-court-decision-regarding-data-retention.html /. Конституционни дела са заведени и в Германия и Унгария. В Германия полицията има достъп до трафични данни само в случаите на тежки престъпления и след съдебно разрешение, както се прие и тук, но близо 35-те хиляди жалбоподатели искат обявяване за противоконституционно на самото съхраняване на данни. Подобно решение в най-голямата страна членка на ЕС може да доведе на практика дори до преразглеждане на директивата.

Още два мита – само у нас законът говорел за "тежки престъпления" (наказуеми със затвор от 5 и повече години), а в другите страни и в Директивата се говорело за "сериозни престъпления". Това не е вярно – естествено, че нашето наказателното право не е уникално. "Тежки престъпления" има и в германското законодателство и то точно в смисъла на наказуеми с 5 или повече години затвор и именно за тяхното разследване в Германия е допустим достъп до трафични данни и за нищо друго. Поредният мит е и че "лошите" мобилни оператори и интернет доставчици не били давали досега информация в срок.

Срок никога досега не е имало, поне в закона, така че да се обвинява някой, че не е спазвал това, дето го няма, е недобросъвестно и манипулативно. Друг е въпросът защо се позволява на разследващи убийства да си стоят спокойно в кабинетите месеци наред и да чакат разпечатките да "кацнат" на бюрото им, вместо да използват правомощията, които им дава Наказателно-процесуалният кодекс, да отидат и да ги вземат.

Също така мит е твърдението, че достъпът до данни кой, кога, откъде и с кого си е говорил или писал бил безобиден в сравнение с подслушванията. Събирането на тази информация за 12 месеца позволява надлежното проучване на контактите, маршрутите и дори навиците на следения човек. Това е така нареченото профилиране, предотвратяването на което е главната причина за съществуването на законодателство за защита на личните данни. Общо взето, излиза, че "те” знаят повече от "мен” за моите собствени комуникации.

По време на целия дебат, включително и през последните месеци, ПДИ представяше становища и конкретни предложения, които бяха все-повече възприемани от вносителите и народните представители. В началото на януари 2010 г. бе изоставена идеята за пряк достъп чрез "интерфейс”. В комисията по вътрешна сигурност и обществен ред се възприе идеята за унищожаване на данните в кратък срок, достъп само след съдебно разрешение, парламентарна комисия с функции да извършва реални проверки на място и да информира хората за злоупотреби. Тоест, нещата могат да стават както трябва, когато има воля за това.

В крайна сметка наистина трябва съвременната борба с престъпността да следва използваните от нея технологии. Истинските разследвания обаче малко могат да получат от простото гледане на трафика на електроните съобщения на хората. Трябва да има и гаранции, че достъпът няма вече да се ползва за "Галерии" и от хора, които вчера са в службите, а днес – в следствения арест. Затова и реалната работа по престъпленията остава основното средство за борба с тях, а не стоенето пред мониторите. Така или иначе, в момента обществото получи едно балансирано решение, при което правата на хората са относително гарантирани, а МВР има правомощия. Нека да видим какво ще направи с тях.
подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. В и К
    #9

    а на първо място, без оглед на използваните технологии.

  2. Така е
    #8

    всичко останало след това

  3. Карина
    #7

    мен как ме издирихте бре, че и телефончето ми, прокурорчето дето се обади в тежко престъпление ли ме е уличило, че нещо съм била писала за него пък някой си му бил казал,па дали сме се познавали, разрешение от съда ли е имало,а. Ей с такива простотии ще се занимавате, да плашите гаргите.

  4. Дядо
    #6

    Тогава трябва да започнем, както през 1878 година - от нулата! Отново!Милиционерите са програмирани да слухтят само за изобличаване на "партийните" (на БКП) врагове. Вече 20 години те доказват, че за друго не стават. Получават заплати, но полиция няма!!!

  5. 07
    #5

    а са 63 000 хрантутника..

  6. Izvod
    #4

    Haide stiga s tezi mimikrii!!!!

  7. Анкета
    #2

    http://polls.bg/poll/id/podkrepate_li_sledeneto_v_internet-379

  8. точен
    #1

    Ама като няма гаранции ЗА КАКВО и КАК ще си използват првата да следят, какво има "да видим"? С пъти надвишават исканията за следене на 1000 души в Европа за да следят КОГО? Ами явно много по-широк кръг хора от "престъпния контингент". Следят поробеното население - кога мрънкането ще прерастне в нещо повече. Момчето си е от тях.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.