Както съобщи в. "Труд", заради това, че редовният технически преглед, който се извършва веднъж на 5 години в Националния изследователски институт по транспорта, не е извършен, возилата нямат задължителния сертификат за безопасност, което е нарушение на Закона за железопътния транспорт. Това означава, че движението им по релсовия път у нас, което не е спирало до момента, е незаконно, потвърди пред Mediapool Симеон Ананиев, шеф на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията. (МТИТС).
От 320 локомотива само 20 имат сертификати за годност. От 20 стари електрически мотриси само 2 са с документ за безопасност. Пътническите вагони в движение са 430. Преминали през технически преглед са 230.
Сертификатите са изтекли в средата на миналата година, а година по-рано Ананиев пращал писма и предупреждавал старото ръководство на БДЖ да подготви процедура по Закона за обществените поръчки (ЗОП) за избор на структура, която да извърши техническия преглед. Въпреки че у нас тя е само една – Изследователския институт по транспорта, поръчката трябва да бъде възложена след търг по ЗОП.
Прегледът на един локомотив в института в Илиенци струва 7000-8000 лв, а на пътнически вагон – около 4000 лв, пише "Труд".
До ден днешен БДЖ няма стартирала процедура по ЗОП за прегледа на возилата.
Пред Mediapool шефът на железниците Пенчо Попов коментира, че процедурата се подготвяла и в момента била за одобрение при директорския борд на дружеството.
Заради забавянето, от Агенция "Железопътна администрация" са издали две предписания към ръководството на БДЖ – незабавно да започне прегледа на возилата и тези с изтекъл сертификат да се спрат от движение. Ако обаче железниците се съобразят с предписанието, това би означавало спиране на движението на държавните влакове, признава Ананиев.
За неизпълнение на предписанието е предвидена глоба до 5000 лева или до 5 заплати за шефа на БДЖ и от 15 до 30 хиляди лева за дружеството. По думите на Ананиев до края на седмицата глобите може да са факт.
От БДЖ заявиха, че влаковете минават на едва ли не ежедневна проверка от контролните органи на самото дружество и безопасността на пътниците не е застрашена. Освен това железниците са против 5-годишния технически преглед в транспортния институт – той трябвало да се извърши еднократно, при въвеждане в експлоатация на определен тип возило.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
5 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Защо имаме БДЖ като няма почва у нас?
Какъв еднократен преглед за БДЖ?За леките коли и камионите е всяка година, а за БДЖ - не.Да си вършат съвестно и безопасно работата.
Устрашаващата информация е балон без покритие,компроментиращи нашите лицензионни режими, в случая жепейските. Фактически на лице е едно формално и изкривено приложение на една ЕС директива за безопасността в жп транспорта. В нашият закон за жптр-т е казано, че "Лицензираните лица удостоверяват годността на возилата на железопътните превозвачи (БДЖ)за безопасна експлоатация със сертификат за безопасност..., като возилата и железопътната техника, за които е издаден, ежегодно подлежат на проверка от …
органите или лицата, отговарящи за безопасността на превозвача",т.е.БДЖ. Така че годишен технически преглед, аналогичен на МПС по ЗДвП има, нарича се "годишна ревизия",прави се от оторизирани депа на жп превозвачаи. На рамата на вагоните и локомотивите се шаблонира с бела боя датата на тази "ревизия". Освен това ПТЕ (Правилника за техн.експлоатация) е казано "На всеки влак се извършва технически преглед в началната и крайната гара за движение и в посредни гари, определени в плана за композиране на влаковете". Никой жп ривизор(тези с чукчетата) поне досега не е пристъпвал правилото жп возило с изтекла ревизия да бъде в състава на влака. Но...бюрократите от изп.жп агенция в министерството са се изхитрили и в специална наредба на министъра са сложили 5 години на въпросния сертификат - противно на един закон наречен на името на сегашния председател на Сметната палата. Другата компания НКЖИ съди жп агенцията за неправомерното прилагане на въпросната ЕС директива. БДЖ са скромнички. Така че проблемът е в изп.агенция, резп.МТИТС!
Доколкото разбрах с право да издава сертификат за годност на жп вагони е някакъв частен институт в Илиенци, собственост на Васил Божков - Черепа. Статията не подсеща ли БДЖ да си пекарат вагоните там на "преглед", срещу заплащане естествено?
И на мен ми се иска колата ми да не минава ежегодно на технически преглед, но си има закони и првсилници, които трябва да се изпълняват.Къде е прокуратурата???Поставени са под заплажа живота и здравето на големи групи хора.Колко запалвания търябва да станат, или хора да изгорят, за да се намерят пари за прегледите?А дали изгорелите вагони в Черен бряг бяха минали техническия преглед?