Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Черният пазар на шофьорски книжки се дирижира от "високите етажи"

38 коментара
Черният пазар на шофьорски книжки се дирижира от "високите етажи"

“През последните 4-5 години не е направен дори и най-плах опит черният пазар на книжки да бъде спрян, след като за никого не е било тайна, че книжка се купува по втория начин“. Думите са на транспортния министър Александър Цветков от 16 март 2010 г. пред бТВ.

На въпрос докъде се простира корупцията при пазара на книжки, той отговаря: "Само мога да предполагам, тъй като никакъв опит не е направен това да бъде променено. Още от лятото на миналата година обаче започнахме много радикални промени в методиката, модела и вече мога да твърдя, не в бъдеще време, че спираме пазара на книжки".

Цветков дава за пример въвеждането на квестори на теоретичните изпити на кандидат-шофьорите, които да не могат да им подсказват. Това обаче е работило само два месеца, твърдят хора от бранша. В момента листовки отново се решават с изпитващи кандидатите и на теория, и на практика..

В същото интервю транспортният министър казва, че в България на година се продават около 20 хил. книжки, като цената започва от 300 лв. Не споменава има ли някаква статистика колко човешки живота са загубени в резултат на този процъфтяващ черен пазар.

През март министър Цветков "само предполага" докъде се простира корупцията при шофьорските изпити. През април той получава сигнал от негови подчинени за корупционна схема, покровителствена от висшестоящи служители в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) – звеното, което отговаря за провеждането на изпитите и издаването на шофьорските книжки.

Подалите сигнала още нямат отговор от транспортното ведомство и затова си правят извода, че министър Цветков си затваря очите за търговия с шофьорски книжки, въртяна под носа му с личното покровителство на зам.-шефа на автомобилната агенция Анастас Тодоров.

Сигналите от служителите на ИААА, върху които е оказван натиск от Тодоров да пускат кандидатите, които са си платили книжките, са подадени в МВР, в ДАНС, Софийската районна прокуратура, парламентарната комисия за борба с корупцията и дори до премиера Бойко Борисов.

Сигнал и до ЕК

След като в продължение на месеци засегнатите не получили отговор, сигналът е подаден и до европейския комисар по транспорта Сийм Калас. Той веднага разпределил сигнала за проверка на своите подчинени.

Едва в края на юли автоинспекторите получили уверения, че икономическата полиция работи по сигнала им и дори вече била образувана прокурорска преписка по случая, заявиха пред Mediapool потърпевшите. Засега те предпочитат да запазят анонимност, макар и да са подали с имената и личните си данни заведените в съответните ведомства сигнали, с които Mediapool разполага.

В тях се описва как чрез заплахи за уволнение на инспектори от ИААА е оказван натиск да решават листовките на слабо грамотни курсанти – най-често чужденци, които са плащали по 1300 лв., за да вземат книжка. Документът, изкаран в България, важи за целия ЕС, а в Западна Европа само шофьорският курс е 2500 евро. Търговията на книжки пък се въртяла само в тези учебни центрове, които са си платили на автомобилната агенция да не ги проверява за нередности или пък да прави това фиктивно.

Школите откупували "независимостта" си срещу такса от 1500 лева на месец и процент от търговията с книжките, който варирал от 50% до 60%. Схемата е вървяла около 3-4 месеца в началото на тази година, след което е прекратена заради постоянните сигнали срещу зам.-шефа на ИААА Анастас Тодоров от засегнатите служители, които твърдят, че той е в основата на порочната практика.

Историята

Анастас Тодоров е определен за зам.-шеф на ИААА през септември 2009 г. Малко след това той назначава в подчиненото му звено за борба с корупцията ("Мониторинг и превенция на риска") Асен Дерменджиев и Васил Чавдаров. Двамата обикалят учебните центрове в град София и София-област с офертата за покровителство в замяна на 1500 лева и процент от сумата за продадените книжки, пише в сигналите.

На откровения рекет се отзовават две школи – "Спейси 6060" и "Октим 91". Именно там Дерменджиев и Чавдаров принуждават инспекторите на ИААА да "пускат" на изпита за листовки кандидати, които са си платили. За оказван натиск, включително заплахи за уволнение, свидетелстват около десетина от инспекторите. Подчинените на Тодоров обяснявали, че парите от подкупа са предназначени за агенцията.

През февруари в школа "Октим" на теоретичен изпит се явява Неджатин Неджетов Ахмедов, който едвам изписва името си на български, но взима листовките от първия път с две грешки. Два месеца по-късно в същата школа успешно взима изпита си и чуждият гражданин Карачубан Ахмед. Изпитът е проведен не от квестор, както е по изискванията на Наредба 38, а от изпитващ.

По думите на инспекторите двата учебни центъра са продали над 50 шофьорски книжки за времето, в което действала схемата. Инспекторите, които не желаели да се замесват в корупционната схема, са отстранявани от изпитните комисии и им е възлагана административна работа. Причината е, че няма как да ги уволнят без основателен мотив, иначе съдът ще ги върне на работа. Заплатата на един инспектор от ИААА е 400-500 лева.

Инспекторите сигнализират и за дирижиран жребий при избора на изпитващи за различните школи – всеки ден преди теоретичните изпити в автомобилната агенция се тегли жребий кой инспектор в коя школа да отиде. За учебен център "Росен – 85" с управител Красимир Георгиев, който е и шеф на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, жребий се теглел, докато се падне "удобен" инспектор.

Транспортното министерство: Няма такова нещо

В отговор на питане на Mediapool от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) потвърдиха, че са получили сигнал, съдържащ твърдения за “съмнения за корупционна практика и търговия с влияние между служители, заемащи ръководни постове в ИААА”. Била направена проверка и резултатите са изложени в доклад, одобрен от Александър Цветков. Какви са изводите от инспекцията обаче от МТИТС не посочват.

Ведомството била направило и втора проверка по случая, след като в края на юли нещата стигнали до парламентарната комисия за борба с корупцията. За нея вече от пресцентъра на министерството съобщават, че не била “установила наличие на данни за корупционни схеми за продажба на шофьорски книжки, прикривани от министъра”.

Резултатите от извършените проверки били пратени и до Главна дирекция “Криминална полиция”, във връзка с образувана на 13 септември 2010 г. прокурорска преписка по сигналите.

Новите правила за шофьорски изпити няма да спрат корупцията

Министър Цветков твърди, че с новите правила за провеждане на шофьорските изпити, които трябваше да станат факт от 1 юли, но бяха отложени за 1 октомври 2010 г., корупцията ще бъде изкоренена. Те предвиждат теоретичният и практическият изпити да се записват с камера. За закупуване на устройства за инспекторите и оборудване на кабинетите на автомобилната агенция транспортното министерство задели 300 хил. лв. Школите, които искат да провеждат теоретичен изпит в собствените си зали, ще трябва да ги оборудват с камери за собствена сметка.

Инспектори от ИААА обаче се усъмниха в ефективността на новите правила. По думите им има много трикове, чрез които изпитващият да подскаже на курсанта или направо да му даде верните отговори на листовките, без това да бъде уловено от видеокамерите.

Поредният скандал около Александър Цветков

Това е поредният скандал, свързан с ведомството на Цветков. По-рано т.г. внесените от министъра промени в Закона за автомобилните превози бяха оттеглени заради съмнения за лобистки текстове. Става въпрос за отпадането на изискването за категоризация на автобусите, извършващи ученически екскурзии, прокарано по настояване на превозвачи.

При повторното внасяне на промените категоризацията на автобусите остана, но други предложения предизвикаха широка обществена дискусия и съмнения за лобиране в полза на големите превозвачески фирми в страната. Промените в закона предвиждат директни автобусни линии да има само между градовете с над 30 хил. жители и търговете за обслужването на линиите да се провеждат от транспортното министерство, а не от общините, както е в момента.

Ведомството на Цветков е разследвано и заради съмнения за нагласен търг за строителството на ро-ла терминал до жп гарата в Драгоман. Поръчката е възложена от Национална компания "Железопътна инфраструктура" на Държавно предприятие "Транспортно строителство и възстановяване" (ТСВ) и е за 6 млн. лв. Подозренията са за тройно завишена цена и за нагласен конкурс, тъй като от всички явили се кандидати до етапа отваряне на ценовата оферта е допуснато само ТСВ.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

38 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #38

    http://kanal3.bg/?v=4143

  2. връзка
    #38

    на четвърти ноември за пореден път са били потрошени стъклата на служебната кола на началника на ДАИ Пловдив й.арабаджиев.Но всичко се потули и щетите възтановени.Защо медиите мълчат премълчават тази новина.Разровиш ли я ще се размирише.

  3. иво
    #37

    Подателя на сигналите бе уволнен с мотив че е подал сигнали за корупция!Долнопробният ЛЪЖЕЦ министъра на транспорта само няколко дни преди това на 08.10.10г от трибуната на народното събрние каза че служителя подал сигналите е високо квалифициран и повишен!!!Само в България и само при мутри може да има долнопробен ЛЪЖЕЦ министър който при такава лъжа все още да е министър!

  4. драка
    #36

    уважаеми сънародници не допускайте демагозите да ви заблудят,за истинската цел за вявеждане на такава гаранция.тези господа искат с наше сягласие да увеличат администрирането и държаната намеса в тези процеси.фактът, че представителката на асоцияцията беше представена,като изпълнителен директор.боже господи,на една браншова организация.сега няколко думи относно,чисто технологично решаване на този проблем.просто трябва да се спазват ЗДвП,Закона за задялженията и договорите и Закона за потребителя.всеки

  5. паци
    #35

    А бе за този дето му счупили стъклата на колата, вчера пишеше във в.Марица,но крият за стъклата.Май искат да го изкарат светец.

  6. 2
    #34

    Намери се един честен и достоен човек.Благодаря ТИ че казваш истината.

  7. Георги Илинов
    #33

    Инструктор съм от 89г. Водих дело на две инстанции срещу наредбите 37,38, плод на този и още един господин,(самозвани браншовици) и една госпожа, вече бивш експерт в ИА-АА. Е загубих го, делото де. Сигурен съм,че няма изненадани. Но в последствие регистрирах "СЪЮЗ НА ИНСТРУКТОРИТЕ" Пазарджик и се наложи да ме поканят в работна среща заедно с други мои съмишленици от страната-е гореспоменатите напуснаха срещата. Защо ли? Ами бяхме неудобните. След много протести и регионални и национални никои не

  8. Nie znaem
    #32

    Един от коментарите на "Любопитен" най-вероятно е породен от завист или може би е представител на някоя измислена автошкола с една кола и офис в багажника!!

  9. Гражданин
    #31

    Прочетох статията във в.Марица http://www.marica.bg/show.php?id=38285,прочетох и коментарите.Интересно за фирма “ЕТ МАРИЯН КИРОВ “ БГ ГРУП 2007 ЕООД е цитирано от пострадал клиент следното:“прикриват цените и не се виждат добре плашат че ако не платиш ще те пребият не издават касови бонове не издават и фактура ако се заядеш викат колеги измамници и налитат на бой...за две преки поиска 50 лв. не искаше да дава касов бон, а за фактура се изсмя и каза че ще ни бият ако се заяждаме …“Това,заедно с въпросното

  10. спиди
    #30

    И днес във вестник галерия пише за продажбата на шофьорски книжки, а г-н Борисов си затваря очите пред далаверите на м-р Цветанов и Анастас Тодоров. А бе хора , слепи ли сте за далавераджия от такси и разрешителни , а сега печения картоиграч усъвършенства схемите за продажба на ш-ки книжки и се освобождава от неудобните.Лакеите като Александър Държиков от Пловдив заедно с Йордан Арабаджиев като н-к на ДАИ Пловдив дружно трупат мангизи и ги препращат на господата.Затова досега ги държат на постовете им.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.