Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Строежът на метрото отрязан от 3 млн. лв. европари

59 коментара
Строежът на метрото отрязан от 3 млн. лв. европари

Месеци наред по строежа на разширението на столичното метро се е работело без изготвени или с неодобрени проекти, релси са положени също без проект, използван е несертифициран бетон и са извършени редица финансови нарушения. Освен това общинското дружество “Метрополитен“, което е бенефициент на европейското финансиране от Оперативната програма “Транспорт“ (ОПТ) , се е опитало да включи в разходите по проекта ДДС за над 2.6 млн. лв, което е недопустимо. В резултат на изпълнителите на двете отсечки на метролъча от кв. “Надежда“ до бул. “Черни връх“ - Обединение "Метро Трейс“ и турската "Доуш Иншаат Ве Тиджарет" няма да бъдат признати близо 3 млн. лв. разходи и те няма да бъдат изплатени от ОПТ.

Това е констатирала проверка на избраното за извършване на мониторинг на строежа обединение "Строл 1000 - СКЛ консулт", проведена в края на 2010 г., с чиито заключения Mediapool разполага.

Същият консорциум преди дни предостави и доклад, че при строежа на магистрала "Тракия" са открити редица нарушения като положен негоден за пътни работи материал и преовлажняване на участъци. Тези данни съвпаднаха с изнесените данни от БСП за направен от тях лабораторен анализ, спторед който отсечката Стара Загора-Нова Загора се строи върху пепел, а не върху инертни материали, както и изискването по договор, цитирайки свой лабораторен анализ на влаганите материали. Този участък също се строи от консорциум, контролиран от “Трейс“.

От БСП поискаха оставката на регионалния министър Росен Плевнелиев, а той заяви, че предизборната война се е превърнала в партизанска. Плевнелиев каза, че на магистралата ще се направи повторна независима експертиза, но твърденията, че за строителството се използва пепел, са абсурдни.

"Строл 1000 - СКЛ Консулт" има договор с транспортното министерство още от времето на Тройната коалиция за предоставяне на консултантски услуги, експертизи и проверки на място на проекти от Оперативна програма 'Транспорт".

От доклада на консултанта за изпълнението на дейностите по строежа на метрото става ясно, че най-големите рискове за проекта са свързани с финансите – бюджетен дефицит и продължаващи пропуски при оформяне на документите за проследимост на плащанията. Не се изпълняват графиците за проектиране, самото то е непълно и изпълнението се бави заради лоша координация, пише още в документа.

Бенефициентът “Метрополитен“ е прехвърлил изцяло на инженера по строителния надзор на проекта - консорциумът Систра-Инфрапроект Консулт, отговорността за решението на злободневните проблеми и е възприел позицията на страничен наблюдател. Месеци наред се е работило с неодобрени проекти и всички складови и строителни площадки се ползват в нарушение на Закона за устройство на територията (ЗУТ).

Не е ясно на базата на какви документи е издаден сертификат за съответствие за производство на използван за строежа бетон от фирмата “Бетон комплекс“, се казва още в доклада.

При "Доуш", работеща участъка от “Надежда“ до метростанция “Патриарх Евтимий“, изпълнението на проекта в стойностно изражение е 45-46 на сто при заложени в договора 44 %. Въпреки това в някои отношение има изоставане, но за сметка на това изпреварващо са направени разходи за други дейности. Изостава се в изграждането на метростанции. Авария при изкопните работи в тунела е забавила с месец строителните работи, но е изготвен график за наваксването им. Лабораторията на компанията на производствената база не е акредитирана, посочват консултантите.

“Трейс“, изпълняващия участъка от “Патриарх Евтимий“ до “Черни връх“, е извършила около 55 на сто от дейностите по договор при заложени 56%. Песъчливата почва довела до течове, които трябва да се обработят допълнително. Изграждан е релсов път, без да има проекти за това, пише в доклада на "Строл 1000", и за което е наложена санкция от над 333 хил. лв..

Констатирано е още, че не са анулирани фактури и не са коригирани актове за междинни плащания, издадени от "Доуш", установени по-рано като грешни.

Така бенефициентът “Метрополитен“ е докладвал за извършени разходи по строежа на метрото в размер на близо 15 млн. лв., за които иска междинно плащане от Оперативна програма “Транспорт“ за 9.219 млн. лв., но според проверяващите от тях недопустими като разходи са 2 969 685 лв. По-голямата част от този сума е искането за възстановяване на ДДС, което е недопустим разход за европроект – 2.638 млн. лева. Остатъкът от 331 хил. лв. е за изградения от "Трейс" релсов път без да има одобрен проект.

Одобрени са за изплащане само 11 972 104 лв.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

59 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Машинистът
    #59
  2. ссс
    #58
  3. N
    #57
  4. admin
    #56
  5. мальо
    #55
  6. Чопър
    #54
  7. Кольо
    #53
  8. STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SV
    #52
  9. STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SV
    #51
  10. STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SV
    #50

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.