Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Лек спад в резултатите от външното оценяване на десетокласниците

2 коментара
Сн. БГНЕС

Резултатите от външното оценяване на десетокласниците показват минимален спад в сравнение с резултатите от 2023 г. Това показват данните от изпитите по български език и литература и математика, представени в сряда от Министерството на образованието и науката.

Средният резултат по български език и литература (БЕЛ) e 49.4 точки, а миналата година беше 49.44 точки или спадът е само с около 4 стотни.

По математика учениците едвам покриват критерия за тройка. Средният резултат през тази година е 33.1 точки, а през миналата година е бил 34.5 точки. За тройка на изпита са нужни 30 точки.

"Резултатите от националното външно оценяване в десети клас са важни, защото още на 4 декември 2023 г. поехме ангажимент да започне плавна промяна във формата и в типа въпроси във външното оценяване на учениците и в държавните зрелостни изпити. Тя започна през тази година с формата във външното оценяване в десети клас. Около 50 процента от задачите в сегашното външно оценяване в десети клас са с практическа насоченост и част от тях са с интегрален характер, както обявихме още на 4 декември", заяви министърът на образованието проф. Галин Цоков.

По думите му задачите с практическа насоченост на изпита по математика са около 48%, а по български език малко над 50%.  

Резултатите по БЕЛ

Той допълни, че в изпита по БЕЛ няма нито една задача за възпроизвеждане, а всички задачи са насочени към по-горни равнища на мислене при учениците.

"По БЕЛ учениците са се справили много добре със задачи, които изискват по-голяма интегралност на знанията и голям процент от десетокласниците са работили върху създаването на текст", поясни образователният министър.

От МОН обясниха, че задачите в теста по български език, проверяващи уменията за четене и интерпретация на текст, залагат на два различни източника - непрекъснат текст и таблица. Те са изцяло прагматични, близки до ежедневието на учениците и правят връзки с различни точни науки, опазване на околната среда, география и икономика.

С тях се проверяват умения за анализиране и критично оценяване на проблеми и идеи, възможността за изграждане и аргументация на теза.

Около 90% от десетокласниците, които успешно определят тема на текст, свързан с ежедневието, извличат информация и се ориентират в смисъла му.

Повече от 50% от учениците обаче изпитват трудности да определят мотив в изучен художествен текст, с който разполагат по време на изпита. В допълнение - при свободните отговори на литературните задачи се наблюдават неуместни употреби на думи поради непознаване на лексикалното им значение. Около 90% от учениците работят по задачите със свободен отговор, като постижимостта на тези въпроси е средно около 60%.

Резултатите по математика

По думите на образователният министър резултатите по математика показват, че учениците са се справили с част от практическите задачи, които са свързани с разстояние, с време и с измерване на различни величини, но имат определени затруднения със задачи, свързани с финансовата грамотност.

Той уточни, че учениците са се затруднили при изчисляването на лихви и това трябва да се подобри през следващите години, като акцент в преподаването на математика в рамките на първия гимназиален етап на обучение.

Според него лекият спад на резултатите - с около една точка и четири десети от миналата година по математика, до голяма степен се дължи на това, че само една четвърт от учениците са успели да решат задачите, свързани с финансовата грамотност.

Със задачите с представени практически ситуации - скорост на движение, среден успех, спортно състезание, конструиране на съоръжения, финансова грамотност, височина на недостижими обекти се проверяват умения за оценка на ситуация и представянето ѝ чрез формули и конструкции, идентифициране и решаване на проблем, избор на решение и аргументирането му, приложение на математически модели в практиката, разпознаване на зависимости и закономерности, логическо и пространствено мислене, наблюдателност и умения за работа с числа и числови редици.

Данните показват, че десетокласниците се чувстват най-уверени при решаването на традиционни задачи, свързани с път, скорост и време и големина на ъгли в триъгълник. За разлика от предходната година около 2/3 от учениците са се справили успешно и при задачи за разчитане, интерпретиране и оценяване на статистическа информация, предоставена с графики или с диаграми.

Едва 1/4 от учениците обаче са се справили със задачи, насочени към финансова грамотност или свързани с конкретна практическа ситуация.

Лек спад на резултатите в някои региони

Традиционно най-добро представяне на външното оценяване по БЕЛ показват учениците от София, Смолян, Варна и Перник. Учениците от София, Смолян и Варна се представят най-добре и по математика, като там се включва и Ямбол.

Спад на резултатите се наблюдават в регионите на Видин, Габрово, Благоевград, Разград и още няколко града. Предстои всяко от Регионалните управления на образованието да направи анализ на ниво област и да види кои училища са с понижени резултати, за да се вземат мерки.  

През 2024 г. над 52 000 ученици се явиха на национално външно оценяване по български език и литература, а близо 51 000 - по математика. От МОН съобщиха, че около 2500 десетокласници не са се явили на изпитите.

Тази година тестът по български език и литература съдържаше 21 задачи - с две по-малко от миналата. По математика тестът се състоеше от 17 задачи, както миналата година. 15 от тях бяха с избираем отговор, а за решаването на останалите две с разширен свободен отговор, учениците представяха в писмен вид необходимите обосновки.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Kaktus
    #2
    Отговор на коментар #1

    "Обща култура"?! В училищата не се учи "обща култура" и не се посещават за това. "Обща култура" = манджа с грозде! Тук не е Америка.

  2. анита хегерланд
    #1

    За да достигнат тези "добри" резултати, някои деца започват да ходят на уроци по български език и математика още от началото на 4 клас. Изпитът трябва да включва обща култура, да не бъде тясно специализиран и да трае не повече от един час.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.