Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Перспективата за еврото: какво следва за България

3 коментара
Сн. БГНЕС

Тази седмица бяха публикувани конвергентните доклади на Европейската комисия и Европейската централна банка. Резултатът за България е очакван - нивото на инфлация е по-високо от референтната стойност и следователно страната не покрива този критерий за членство. Практически това затваря въпроса дали е възможно страната да приеме еврото на 1 януари 2025 г. - не, няма такава възможност.

Каква е ролята на тези доклади?

Това са аналитични документи, които оценяват степента на икономическо сближаване на страните, които са членки на ЕС, но не са част от еврозоната, и готовността на всяка страна да приеме еврото.

Към момента това са България, Чехия, Унгария, Румъния, Полша и Швеция (Дания има клауза за неучастие, но пък датската крона е в ЕРМ2).

Това е част от процедурата, заложена в Договора за функциониране на Европейския съюз, която урежда как една държава членка се присъединява към еврозоната.

На базата на заключенията в докладите Европейската комисия дава съответното предложение на Европейския съвет, който, след консултация с Европейския парламент и обсъждане, взима решението за въвеждане на еврото в дадената страна.

В докладите трябва да търсим отговор на въпросите доколко законодателството на страната, включително устройствените закони на централната банка, е съвместимо с правото на ЕС, както и дали е постигната "висока степен на устойчива конвергенция". Последното именно се измерва с така често коментираните "числови критерии".

Какво накратко ни казват докладите?

  • България изпълнява останалите три количествени критерия за членство, а именно: за стабилност на публичните финанси (размер на бюджетното салдо и държавния дълг), за валутния курс и за дългосрочния лихвен процент. Това към момента "затваря" периодичното повдигане на темата за евентуално нарушение на критерия за стабилност на публичните финанси по отношение на размера на бюджетния дефицит.
  • Оценката и в двата доклада е, че националното законодателство може да се счита за съвместимо с правото на ЕС и са преодолени пречките, дискутирани в предходни конвергентни доклади. Това е важно, защото именно в тази посока бяха последните промени в Закона за БНБ. Не е за подценяване обаче казусът, който се създава с изменението на Конституцията и възможността управителят или някой от подуправителите да бъде назначен за служебен премиер - за да се избегне потенциално въздействие върху независимостта на Централната банка, възможно решение е изменение на Закона за БНБ, което да предвиди достатъчни и ефективни гаранции за независимостта на БНБ съгласно изискванията на правото на ЕС.
  • Очаквано, България не покрива критерия за ценова стабилност. Средногодишната инфлация към май 2024 г. у нас е 5.1%, докато референтната стойност на критерия според доклада на Европейската комисия е 4.1% (средната стойност на инфлацията в Нидерландия, Италия и Латвия, след изключване на Дания, Финландия и Белгия).
  • Все пак е отчетлива тенденцията за сближаване на инфлацията в България със средната за еврозоната. Ако гледаме средногодишния темп, в България той вече е 5.1% при 3.4% за еврозоната, докато през март 2023 г. стойността в България е 14.1% при 8.8% средно за еврозоната – отстоянието видимо е значително съкратено. Ако все пак гледаме месечните стойности на годишното изменение на цените, България практически изравни инфлацията с еврозоната през последните два месеца – около 2.5 - 2.6%. Всъщност, от началото на годината - т.е. май при база декември 2023 г. - инфлацията в еврозоната средно е 1.8%, докато в България е едва 0.6%, или три пъти по-ниска.
  • При оценката през 2022 г. България също надвишаваше референтната стойност на критерия с 1 процентен пункт. По-дълъг преглед назад показва, че България няколко пъти е покривала критерия, като един път е била една от трите страни с най-ниска инфлация, използвана за изчислението му, а друг път е била изключвана заради твърде ниска инфлация.

Препоръките

В докладите по-интересната част и със сигурност - най-важната за четене от политиците, които ще сформират бъдещото управление - е дискусията за рисковете и препоръките за нужни реформи.

Практически това е своеобразна "пътна карта", в която ЕЦБ и ЕК "насочват" българското правителство към пакет от мерки, които да трасират пътя към бъдещо "да" или изпълнение на критериите, даващи в съвкупност положителна оценка за постигане на устойчива конвергенция.

И тук виждаме повтарящи се проблеми и съответно – необходимите действия, започвайки от благоразумната бюджетна политика, структурни реформи за по-ефективни публични разходи, върховенство на правото и функциониране на съдебната система и институциите като цяло, подобряване на средата на инвестиции, повишаване на производителността чрез по-качествено и адекватно на потребностите образование и т.н.

Тук ще отбележим само две важни препоръки, включени в доклада на ЕЦБ, които могат да бъдат тест за сериозността на намеренията за присъединяване към еврозоната на едно бъдещо правителство в България:

  • Устойчивата конвергенция на България изисква ориентирани към стабилност икономически политики и широкообхватни структурни реформи. Те са от решаващо значение за привличането на преки чуждестранни инвестиции, стимулиране на потенциалния растеж и увеличаване на производителността. Те включват ангажимента на България за по-нататъшно намаляване на корупцията, за осигуряване на независима и ефективна съдебна система и за подобряване на образованието. Нужни са и реформи за засилване на конкуренцията на продуктовите пазари и либерализация на регулираните сектори.
  • България трябва да продължи да провежда благоразумна фискална политика. Освен това качеството и ефикасността на капиталовите разходи следва да се повишат чрез подобряване на управлението на публичните инвестиции, включително чрез дългосрочна инвестиционна стратегия. По-нататъшното увеличаване на събираемостта на данъците и свиване на сивата икономика, подобряването на резултатите на държавните предприятия, както и повишаването на ефективността на разходите са съществени мерки за запазване на средносрочната фискална устойчивост.

Какво предстои?

Ако тенденциите в ценовата динамика се запазят, България ще продължи да свива разликата в темпа на инфлацията с най-добре представящите се страни в ЕС в идните месеци. Това, разбира се, е при липса на външни икономически или геополитически шокове, както и благоразумни вътрешни политики.

При изпълнение на критерия за ценова стабилност и наличие на политическа воля, правителството може да поиска извънреден конвергентен доклад - това е част от предвидената процедура и вече е правено в миналото - като така се дава възможност при положителна оценка и препоръка от ЕК да се вземе решение и в началото на 2025 г.

Материалът е публикуван тук

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. deus vult
    #3

    Искането на извънреден доклад, в края на 2024 г. е нереалистично. През януари 2025 г., инфлацията ще бъде надута отново, посредством административното повишение на МРЗ с 20%. Ако някой си мисли, че ЕЦБ и Еврогрупата ще изготвят доклад въз основа на данните от преди поредния инфлационен шок и после ще се самопоставят пред свършен факт, то той е доста наивен. През октомври 2025 г. изтича срока за прилагане на европейската директива (EU) 2022/2041. Нейното неправилно прилагане в България, в следствие

  2. Коментарът е изтрит в 18:18 на 29 юни 2024 от автора.
    #2
  3. Mz/X
    #1

    Богданов ако може да каже добре ли е да си държа спестяванията в швейцарски франкове - най-твърдата валута в света, за да имам бели пари за черни дни без да ги яде инфлацията.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.