Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Все повече празни магазини, по-ниски наеми и ръст на онлайн търговията

0 коментара
Все повече празни магазини, по-ниски наеми и ръст на онлайн търговията

Броят на празните магазини по търговските улици и в моловете плавно се увеличава през първото полугодие на годината. Това е очакван ефект следствие на коронакризата и затварянето на редица обекти за около два месеца.

След края на извънредното положение 6% от всички модерни търговски площи у нас остават временно затворени. Сред най-често срещаните причини за това са преговори с наемодателя, набиране на служители, недостатъчно налична стока, поради нарушена верига на доставките.

Предоговарянето и намалението на наемите, както и увеличените онлайн продажби не успяват да компенсират свитото потребление към момента. През май оборотът в търговията бележи рекорден спад с над една пета на годишна база, сочат данните на НСИ. Това е най-голямото понижение на този показател от 2001 г. насам. Ниските обороти държат под натиск наемните цени.

Ефектът засега е по-ниски наеми и повече празни търговски площи. Тенденцията на пазара ще зависи от развитието на пандемията от коронавирус.

Това показват проучванията на пазара на търговски площи у нас на двете големи консултантски компании "Колиърс" (Colliers International) и "Кушман и Уейкфилд Фортън" (Cushman & Wakefield Forton).

Наскоро стъпили на българския пазар брандове продължават експанзията си

От "Колиърс" отчитат 30% спад на усвоените търговски площи през първата половина на годината спрямо второто полугодие на 2019 г.

В София модерните търговски площи са близо 400 000 кв.м, като около 7 на сто от тях остават празни при 5% преди извънредното положение, сочат данните на "Кушман и Уейкфилд Фортън".

Според "Колиръс" на бул. "Витоша" се наблюдава несъществено увеличение на овакантените помещения - 3% от всички търговски площи. Свободните площи в търговските центрове също нарастват, макар и незначително, и достигат 7%. Броят на новите обекти в моловете е ограничен, тъй като наемателите все още задържат плановете си за разширяване.

"Брандовете за мода и обувки и развлекателната индустрия изпитаха рязък спад в приходите поради неработещите магазини. Продажбите онлайн нарастват значително като обем макар и все още да не могат да компенсират загубите на търговците от периода на затваряне и последващите месеци", коментира Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" в "Кушман и Уейкфилд Фортън".

Продажбите на стоки, които не са от първа необходимост, бяха под сериозен натиск по време на извънредното положение, посочват от компанията.

Все пак на фона на общата предпазливост и свиване на бизнесите, някои от брандовете, предимно стъпили наскоро на българския пазар, реализират планираните си разширения. Примери за това за дискаунт веригите Pepco и KiK Design, които малко след откриването на първите си обекти у нас, отварят и нови локации.

Проучване на "Колиърс" сред участниците на пазара на търговски площи, проведено през юни показа, че 71% от наемателите отчитат спад в приходите си в резултат на последствията от пандемията от Covid-19.

При около половината от тях той е между 30% и 50%. Делът на търговците, които не отчитат промяна, е 17%, а останалите 12% регистрират ръст в продажбите в рамките на до 20%. Обясняват го с повече на брой отворени обекти и с позитивното развитие на онлайн търговията. Сред този тип компании са търговците, позиционирани в ниския ценови сегмент и дискаунт веригите, посочват от "Колиърс".

Редуциране на наемите за период от половин година

Заради затруднените продажби и по-ниските приходи продължава предоговарянето на наемите. Повечето собственици са склонни да се съгласят с редуциране на сумите за период до 6 месеца, твърдят от "Кушман и Уейкфилд Фортън".

"Поведението на наемодателите е сходно, без значение дали търговският обект се намира на улица или в търговски център. Търси се подход, в който да се облекчат временно наемателите, но има и немалко изключения на наемодатели по търговските улици, които не желаят да променят наемните условия поради разнородни причини. Това води след себе си и увеличаване на свободните помещения в почти всички градове", коментира Иван Граматиков.

Проучването на "Колиърс" показва, че най-често посочваната мярка за справяне с последиците от здравната криза, приложена от наемателите, е предоговаряне на наема (88%), следвана от онлайн продажбите, където 45% от запитаните регистрират увеличение. Други действия, които са предприели участниците в проучването, са намалено работно време, повече промоционални кампании, съкращения на служители и оптимизиране на броя обекти.

Наемните нива остават под натиск

След период на плавен ръст на наемните нива, сега те вървят надолу. Наемите на първокласни площи в моловете са спаднали с 10% през юни.

В София за обект от 100 - 150 кв.м с първокласна локация в търговски център те са около 36 евро/кв. м, а на главна търговска улица – близо 55 евро/кв. м, показват данните на "Кушман и Уейкфилд Фортън".

От "Колиърс" отчитат намаление средно от 10% на наемите за бул. "Витоша" - 50 евро/ кв.м и 8% за търговски център - 34 евро на кв.м.

В Пловдив, Варна и Бургас наемните нива в моловете са съответно около 27 евро/кв. м, 28 евро/кв. м и 24 евро/кв. м, показват данните на "Кушман и Уейкфилд Фортън".

Доходността от висок клас търговски площи се увеличава до 7.5%, според "Колиърс".

Прогнозата в краткосрочен план е за още по-ниски наемни нива. Причината е, че голяма част от търговци ще продължат да оптимизират броя на обектите си. Това ще доведе до размествания в микса от наематели в шопинг центровете и на главните търговски улици, прогнозират от "Колиърс".

Онлайн търговията като канал за продажба ще продължи да се развива и все повече компании ще се фокусират върху него.

Преобладаващата част от наемателите и наемодателите очакват положително развитие и възстановяване на пазара до края на годината при условие, че няма нова вълна на коронавирус, показва още проучването на "Колиърс".

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.